Hopp til innholdet

Våre Turer og arrangementer

  • Utenlandsturen 2018

    Utenlandsturen 2018 gikk i år den 1. september til

    de Kroatiske øyer ombord på M/S Admiral et luksus cruisskip som vi leide .

    Nærmere omtale av skipet. Klikk på linken under:

    http://www.katarina-line.com/ships/deluxe_2018#!/14/86/Admiral

    Dag 1: Lørdag 1.9

    Tidlig morgen kl. 0440  møtte 36 deltakere i feriemodus  frem på avgangshallen på Sola flyplass  med Kroatia som neste destinasjon.  Avgang med  SAS kl. 0600, via  København ankom vi  Split kl. 1130 hvor inneleid buss kjørte oss til havnen til vårt  cruiseskip MS «Admiral».

    Etter velkomstdrinken og vel etablert i hver vår lugar avgikk skipet Split med Markarska som neste havn.  En nydelig 4 retters lunch ble servert på vei  til Makarska hvor vi  ankom på ettermiddagen. Om kvelden ble det felles middag iland på en koselig restaurant.

    Makarska er en by med ca 14000 innbyggere. Makarska riviera strekker seg hele 60 km mellom byene Omis i nord og Gradac i sør. Den dramatiske kystlinjen og det turkisblå havet lokker besøkende fra alle verdenshjørner. Den tette pinjeskogen strekker seg helt ned til stranden, og ovenfor er de hvite fjelltoppene en kraftig kontrast til den blå himmelen.

    Dag 2:  Søndag  2.9

    Etter en herlig frokost satte vi kursen mot  Miljet, og nå begynte vi virkelig å komme i feriemodus. Kapteinen ankret opp og vi fikk vårt første bad i det Adriatiske hav og  med 24 grader i vannet ble det virkelig en herlig opplevelse. Nydelig vær idag 27 grader og mye soling på dekk. Etter bading og soling ble det igjen en nydelig 4 retters lunch. Seilasen fortsatte deretter til øya Miljet og havnen Polace  hvor vi lå natten over. Mange besøkte nasjonalparken med saltsjøen mens andre gikk iland og fant seg en fin plass på en av byens koselige restauranter. Ombord senere for koselig samvær.

    Dag 3: Mandag 3.9

    Etter frokost fortsatte turen videre med Dubrovnik som mål, underveis ble det nok et herlig bad før lunch ombord og deretter til kai i Dubrovnik. Med innleid buss og lokal guide gikk turen til Gamlebyen. Vår eminente guide tok oss med på guidet tur i byen og vi fikk et meget utfyllende beskrivelse av byens historie både i fortid og nåtid. Etter å ha spasert litt på egen hånd var det felles middag på en av byens restauranter. Etter en flott  dag ble vi hentet av bussen  som kjørte oss til  skipet hvor vi fortsatte med å hygge oss.

    Dag 4  Tirsdag 4.9

    Nydelig vær 27 grader. Planen var idag å gå til øya Sipan  og havnen Trstenik,  men Kapeinen valgte å gå til havnen Lumbarda underveis vårt vanlige badestopp med stor deltagelse. Denne kvelden ble det festlig samvær ombord med smaking av gode viner og forskjellige sorter oliven og en herlig buffet etterpå.

    Lumbarda er en liten landsby kommune som ligger på den østlige tuppen av øya Korčula i Kroatia 7 kilometer fra byen Korčula. [veien passerer gjennom et idyllisk område av furuskog og olivenlunder kobler disse to stedene. Lumbarda er omgitt av sandstrender vingårder (berømte hvitvin «Grk» produsert fra innfødte drue med samme navn) og sandstrender som Vela Pržina, Bilin Žal og Tatinja. Lumbarda er en Turistsenter, mange av innbyggerne 1200 er aktiv i den lokale Turistservice (privat innkvartering, utflukt til øyene Mljet og Lastovo og rundt øyene i Korčula skjærgården, dykking exursions osv.) men de er også vindyrkere, fiskere og stein-kommoder. Lumbarda har en rik historie i skriftlige dokumenter dateres tilbake til mer enn to tusen år siden.

    Dag 5 Onsdag 5.9

    Vi seiler til Korcula,underveis som vanlig badestopp etterfulgt av en utmerket 4 retters Lunch. Samme fine været 26 grader . Ankomst kai Korcula på ettermiddagen hvor vi tilbrakte kvelden med et besøk til byens marked og en god restaurantopplevelse på en av gamlebyens restauranter. Før vi tok natten ble det et hyggelig sammenkomst ombord.

    Gamlebyen  (Korkula)

    Er du glad i gotisk arkitektur, spennende historie og har lest om oppdageren Marco Polo, vil du ikke kjede deg på Korcula.

    Den vakre middelalderbyen er sterkt preget av tiden det ble styrt av Venezia. Både arkitekturen og gastronomien minner turistene om den rike historien til den sjarmerende halvøya, hvor Marco Polo ble født. Gamlebyen som befinner seg på listen til UNESCO, skjuler flere museer, og de små, trange smugene er fylt med arkitektoniske skatter.

    Dag 6. Torsdag 6.9

    Avgang Korkula om morgenen, neste destinasjon Hvar og havnen Jelsa, (kjent navn for mange i et annet land??)  , underveis badestopp. Idag fylte Liv år og iden anledning ble det champagne på alle og gratulasjoner som seg hør og bør. Fin stemning og en nydelig lunch ble servert.  Senere på dagen ankom vi Jelsa kai hvor vi tilbrakte tiden iland med  å rusle rundt på stedet, noen tok en liten butikkrunde mens andre fant seg et «vannhull» hvor mat og drikke ble  konsumert. Senere ble det som vanlig en hyggelig stund ombord før vi alle tok kvelden.

    Om Jelsa:

    Postkortvakre Jelsa ligger nord på øya Hvar og er en middelalderby med gamle steinhus, labyrintiske smug og et sjarmerende lite havnetorg. Både øst og vest for sentrumskjernen ligger det små steinstrender og badeterrasser med klart og fint vann. Kveldene tilbringes ofte på en av Jelsas mange hyggelige restauranter. Utvalget er relativt stort og her finner du alt fra pizzeriaer og fiskerestauranter til ekte «konobas» (lokale vertshus), som alle har det til felles at de serverer smakfulle og spennende retter til høyst overkommelige priser.

    Dag 7. Fredag 7.9.

    Idag var  naboøyen Brac med havnen Bol hvor vi nest siste dag ombord skulle ha «Capteinens dinner». Etter vårt vanlige badestopp underveis ankom vi Bol havn på ettermiddagen. Mens skipet ble stelt istand til festaften gikk vi iland for å se litt på byens fasiliteter.   

    Da vi kom ombord etter endt landgang  var skipets salong pyntet til fest og etter at alle hadde fått på seg finstasen gikk man tilbords og antok de deiligste kulinariske retter med god drikke som heller ikke var å forakte.

    Senere på kvelden startet skipets kaptein dansen, og etterhvert ble det en meget hyggelig  aften ombord. En flott avslutning på en ellers meget flott og innholdsrik tur.

    Om Bol:

    På den sørlige kyststrekningen av øya Brac  ligger en liten landsby i et malerisk miljø. Her fyller pinjeskogen åsidene og på bakteppet strekker det seg fjelltopper mot himmelen hvor den høyeste er Vidova Gora på over sju hundre meter. Bol er det perfekte feriestedet og har absolutt alle faciliteter.

    I selve sentrum finner du et utall av ulike butikker og kafeer hvor du kan gjøre en god handel eller bare slappe av med litt god mat og drikke.

    Dag 8. Lørdag 8.9

    Siste dag ombord, tidlig ankomst Split og etter frokost var det tid å forlate vår «Admiral» . Bagasjen ble satt på vår bestilte buss og etter et par timer i Split fortsatte turen til flyplassen hvor vi  booket inn på fly til Stavanger via Oslo. Alle ankom Stavanger kl. 2030, like hel som ved avreise, men med en god ferieopplevelse som et godt minne. Tusen takk for en herlig ferie.


  • Dagstur til Sokndal og Sogndalstrand 24. mai 2018

    Med avreise fra Byterminalen i Stavanger Kl. 0800, satt 37 personer klar i bussen fra Sør Vest Reiser, for avgang for vår dagstur, etter ytterlige opp-plukk av 10 personer langs veien var vi i alt 47 deltagere på vei i strålende vær til vårt mål Sokndal og Sogndalstrand.

    Første stopp var Vikeså med inntak av bussfrokost i FN Parken. Ferden fortsatt deretter mot Egersund og videre til Sokndal kommune.

    Sokndal er den sørligste kommunen i Rogaland med ca. 3300 innbyggere. I denne kommunen finner vi både kystlinje og heialandskap. Geologien i dette området har resultert i et karakteristisk landskap. Geologiske ressurser i form av malmårer har gitt etablering av bergverksbedriften Titania AS, som er kommunens hjørnesteinsbedrift.

    Ved ankomst Hauge i Dalane, møtte vi vår lokalguide som tok oss med til Titania AS dagbrudd , et av verdens største ilmenittmalmforkomster. Vår guide hadde 48 års arbeid bak seg ved anlegget så det var en meget flott guidet tur vi fikk. Vi kjørte med bussen på toppen av «krateret» og fikk virkelig se hva slags dimensjoner av arbeide som hadde blitt utført og fremdeles utføres. Vi fikk også med oss en tur til Landdeponiet hvor alt utslipp av gruveavfall i dag blir lagret.

    I flere tiår ble det dumpet gruveavfall fra Titania i Jøssingfjorden, med tillatelse fra norske myndigheter. Nå er det over 30 år siden selskapet sluttet å bruke deler av fjorden som deponi. Men da utslippene tok slutt, hadde fjorden blitt fylt opp fra 70 til 20 meters dyp.

    Etter en flott omvisning og tur langs Titania dagbrudd fortsatte turen til Jøssingfjorden , kjent fra Altmarkaffæren, her skjedde den første krigshandling på norsk jord under 2. verdenskrig.

    Den 15 februar 1940 oppdaget britiske fly «Altmark». Seks jagere ble sendt etter skipet, og for å unngå dem gikk «Altmark» inn i Jøssingfjorden sammen med sin eskorte. Skipene fra den norske marinen var torpedobåtene «Skorv» og «Kjell» og bevoktningsbåten «Firern». Kl 22.20 på kvelden kom den britiske jageren «Cossack» inn i fjorden med lyskasterne på. De norske båtene holdt seg utenfor det som skjedde videre. «Altmark» slo bakk for å klemme jageren mot land, men gikk selv på grunn. Liggende hjelpeløs ble den bordet, og fangene ble befridd. Britene avfyrte flere skudd, som ikke ble besvart av tyskerne. Seks tyskere falt under aksjonen, og ytterligere en døde på sykehus av skadene han ble påført. Britene hadde ingen tap.

    Etter oppholdet gikk turen til Sogndalstrand Kulturhotell, her ble det middagsbuffet med kalde og varme retter.

    Med fylte mager etter dagens måltid ble det tid til på egen hånd å ta en tur å beskue Sogndalstrands koselige miljø og været var aldeles strålende.

    Sogndalstrand har kulturmiljø som er fredet og består av trehusbebyggelse fra 1700 og 1800 tallet med omkringliggende kulturlandskap. Gammelt ladested og egen kommune fram til 1944, da det ble slått sammen med Sokndal kommune. Tidligere handelssenter for et større omland. Stedet har de siste årene hatt en kraftig oppblomstring med Sogndalstrand Kulturhotell, galleri, Sogndalstrand Amfi, bare for å nevne noe. Mette av inntrykk etter en spennende dag i Cittaslow kommunen er det på tide å tenke på returen. Cittaslow er en internasjonal bevegelse som startet i Italia og tanken er å bremse litt på jaget, skru ned tempoet og prioritere livskvalitet og det gode liv.

    Om bord på bussen igjen, gikk turen hjem via Jæren med ankomst Stavanger Kl. 1800. Takk for en hyggelig og lærerik tur.


  • Utenlandsturen 2017

    Vår utenlandstur iår ble elvecruise på Rhinen og Mosel

    31.7.

    Turen startet fra Sola med fly via Amsterdam til Frankfurt.

    Landet i Frankfurt med 32 glade personer i feriemodus. Innleid buss kjørte oss sørover til vindistriktet Alsace hvor vi tibrakte natten.

    1.8.

    Etter frokost kjørte vi til Strasbourg som huser Europaparlamentet og en nydelig bykjerne som heter Petit France. Her fikk vi hele ettermiddagen til å nyte inntrykkene og oppholde oss blant bindingsverkshus, kanaler og vinstuer.

    Noen av oss tok en tur på kanalen slik at vi fikk beskue en del serverdigheter av både gammel og ny stil.

    Kl 16.00 kjørte vi til havnen Rue du Havre hvor skipet MS France tilhørende det franske rederiet Croisi Europe som er Europas største elvecruise rederi . MS France var et 2 dekks skip med komfortable lugarer på A og B dekk. Vi hadde alle fått lugarer på øvre dekk (A) lugarene var helt Ok selv om badet kanskje kunne by på problemer hva størrelse angår.

    Etter at vi alle hadde fått kommet oss ut av reisehabitten og skiftet for middag ble det velkomstdrink i salongen med derav etterfølgende deilig middag og god drikke til maten.

    Skipet gikk senere fra Strasbourg og seilte om natten til neste havn.

    2.8

    Etter frokost ankom vi Mainz hvor vi fikk anledning til å gå en tur i land. Noen besøkte sentrum som lå i gåavstand fra skipet. Etter et kort opphold her fortsatte turen til Rüdeheim her gikk vi i land alle som en for å beskue noen av byens severdigher som Käthe Wolfarts julebutikk. Andre tok stolheisen over vinmarkene opp til minnesmerket Niederwald denkmal mens andre smakte på en del lokale goder som for eksempel Rüdeheim kaffe.

    Etter en god lunch om bord fortsatte skipet videre langs den vakreste elvestrekningen ned til Boppard hvor vi ble liggende til neste morgen. Etter en meget god middag var alle samlet til hyggelig samvær på øvre dekk.

    3.8.

    Om morgenen seilet vi det korte stykke ti Koblenz hvor Mosel og Rhinen møtes. Under oppholdet her var det god anledning til å ta en tur i byens innbydende gågate.

    Etter lunch fortsatte vi oppover elven med dens flotte natur til Alken hvor vi legge til.

    Buss møtte oss på kaien og tok oss med til Winningen hvor vi besøkte en vinbonde hvor smaksprøver ble servert.

    Etter en hyggelig stund her gikk turen tilbake til skipet til middag og underholdning.

    4.8

    Fortsatte oppover elven og ser de mange bratte vinmarkene og pittoreske landsbyene. Vi ankomm trivelige Cochem hvor vi har siste overnatting.

    Her ble det tid for å oppleve sentrum av byen. Noen tok turen med fjellheisen til toppen av fjellet med utsikt over hele byen og dalen mens andre tok turen til Cocheim Slott (Schloss Reichsburg) som stiger dramatisk over byen.

    Om kvelden ble det gallamiddag ombord med god mat og drikke og underholdning av skipets mannskap.

    5.8

    Vi nyter frokost og går i land og møter vår buss tar oss til Nederland og vi ankommer vårt hotell utenfor av Amsterdam.

    Vel innstallert på hotellet ble vi hentet av buss som tok oss inn til Amsterdam by hvor en kanalbåt ventet for å ta oss med på kanalcruise på Amsterdams mange kanaler. Ombord i kanalbåten ble det servert en nydelig middag med mye godt i glasset. En meget velykket avslutning på vår siste kveld av turen.

    6.8.

    Etter god frokost på hotellet ble vi hentet av buss som tok oss med til småbyen Volendam hvor vi hadde en tur på byen før avsluttet med en god lunch og fortsatte til Schipol ,Amsterdam flyplass, for innsjekk og avreise til Stavanger hvor vi landet kl 1745.

    Tusen takk for en hyggelig tur, alle kom vel hjem uten noen uhell av noe slag.